Lette etter ukjent vinner i 9 måneder

Da Postkodelotteriets ukegevinst landet i Fauske i fjor sommer, var det mange glade vinnere som fikk litt ekstra feriepenger inn på kontoen. Den ene vinneren viste seg å være svært vanskelig å få tak i, men det stoppet ikke Postkodelotteriets Marie Hultstrøm.

Sissel Aarak, generalsekretær i SOS-barnebyer

I Postkodelotteriet er det noen som vinner hver dag. Om du ikke rekker å sjekke hvem som har vunnet, gjør det ingenting. – Vi sjekker nemlig for deg, og sørger for at alle vinnere får beskjed, forklarer kundeservicesjef Marie Hultstrøm. – I tillegg sørger vi for at gevinsten kommer rett inn på din bankkonto. Men av og til er det faktisk lettere sagt enn gjort ...

350 000 kroner til Fauske

Den 19. juli 2020 gikk postkodegevinsten til 8200 Fauske. Lotteriet skulle dele ut 250 000 kroner i postkode 8200 OF og ytterligere 100 000 kroner i resten av postnummeret. Alle vinnerne ble kontaktet på vanlig måte, og gevinstene begynte å tikke inn på konto til vinnerne.

– De fleste hadde allerede lagt inn utbetalingskonto på Mine sider, med unntak av et par stykker, forteller Marie Hultstrøm, men etter et par e-poster fikk vi kontonummer til alle unntatt én vinner.

Vi hadde 128 235 kroner til overs

– I og med at vinneren ikke svarte på brevet vårt eller på e-postene, bestemte jeg meg for å ringe til vinneren, sier Marie. – Overraskende nok la hun på røret med en gang. Jeg forsøkte flere ganger, men hun tok rett og slett ikke telefonen.

Marie sendte også et rekommandert brev til vinneren, og brevet ble hentet ut like før jul i fjor. Men likevel fikk vi ikke noen tilbakemelding, og heller ikke noe kontonummer å sende gevinsten til. – I og med at jeg snakker svensk, tenkte vi at det kanskje var grunnen til at hun la på røret, fortsetter Marie, så da forsøkte en av mine norske kolleger å ringe, men fortsatt uten hell.

Glade generalsekretærer under den digitale utdelingen.

Marie Hultstrøm fra Postkodelotteriets kundeservice fikk til slutt tak i den heldige vinneren fra Fauske

Vi gir oss aldri!

– Vi vet ikke så mye om vinnerne våre annet enn adresse og telefonnummer, men vi har fødselsdatoen, forklarer Marie. – Vi så at vinneren var en godt voksen dame, og tenkte at det kunne være en forklaring. Til slutt tok vi kontakt med helse- og omsorgstjenesten i kommunen og forklarte situasjonen. De kunne naturligvis ikke si noe om vinneren, men vi håpte de kunne formidle beskjed om at både Postkodelotteriet og gevinsten var ekte.

– Noen dager senere ringte vinneren inn til oss, smiler Marie. – Vi fortalte hvor mye hun hadde vunnet, og det var tydelig at det var mer enn hun hadde sett for seg! I løpet av samtalen fikk vi også oppgitt hvilken bankkonto hun ønsket gevinsten inn på, og den 16. april kunne vi endelig overføre pengene.

Vurderte dere noen gang å gi opp? – Nei, aldri, sier Marie bestemt. – Hos oss sørger vi alltid for at vinnerne får gevinsten sin ... uansett hvor lang tid det tar!


For mer informasjon, vennligst kontakt:

Roger Magnergård, kommunikasjonssjef for Postkodelotteriet i Norge.

E-post: roger.magnergard@postkodelotteriet.no

Telefon: +46 70 232 40 80