Den første norske millionæren i gigantlotteriet er klar!

I Postkodelotteriet er det adressen du bor på som bestemmer om du vinner, noe den heldige vinneren i Fredrikstad fikk erfare fredag. Jan Erik ble dermed historisk - den første millionæren i Postkodelotteriet i Norge noensinne.

Kjendisambassadør Jorun Stiansen stod klar for å banke på hos den heldige vinneren fredag - med seg hadde hun med seg kamerateam, blomster og en sjekk til en verdi av hele 1.000.000 kroner. Det var en rørt mann som slet med å holde tårene tilbake da han åpnet gullkonvolutten, og summen stod på sjekken.

– Det var et skikkelig sjokk, jeg fikk helt hjerteklapp! Jeg har aldri vunnet noe før, jeg har kanskje vunnet 60 kroner en gang tidligere. Nå håper jeg at kona blir ordentlig frisk, for da blir det tur til Graceland. Jeg har aldri hatt råd til å reise dit tidligere, så det hadde vært ordentlig stas nå, sier Jan Erik og avslutter med at det nok fort drypper litt på barnebarna også.

Flere av naboene i området kunne også juble, for når én vinner så vinner naboen også. De som bodde i samme postnummer delte derfor 100.000 seg i mellom. Bjørge og Solveig var blant de heldige naboene.

– Vi har vært mye i Sverige og sett at lotteriet er ganske stort der, så når det kom til Norge var vi sikre på at vi skulle kjøpe et lodd. Så kunne vi jo også støtte de friviliige organisasjonene. Når dere ringte oss i sted trodde vi ikke på det, men vi hadde jo ikke sagt det til noen så vi måtte jo bare tro på det, sier de fornøyde vinnerne.

Jorun Stiansen var også tydelig fornøyd etter alle vinnerne hadde fått premiene sine.

– Det var utrolig gøy å endelig få dele ut den første hovedpremien i Postkodelotteriet i Norge til en så herlig kar som Jan Erik. Å se hvordan Postkodelotteriet har gitt til så mange i resten av verden har vært ekstremt flott, så det er utrolig gøy at vi også nå får gjøre det her i Norge, sier en henrykt Jorun Stiansen.

Kjempesuksess i utlandet

I både Nederland og Sverige har Postkodelotteriet blitt en enorm suksess og setter ofte tettsteder og gater på hodet med store arrangementer og besøk av kjendiser. Det kunne også vært enda flere som vant denne fredagen dersom noen av naboene til vinneren hadde deltatt i lotteriet. I lotteriet deles nemlig hovedgevinsten på alle deltagere med lodd i den gata som trekkes ut. Heldigvis for Jan Erik var han den eneste i gaten sin denne gangen. Kjendisambassadør Jorun Stiansen gleder seg til å besøke flere vinnere i samme gate i fremtiden.

I Sverige har de nytt godt av folkefesten. Siden 2005 har lotteriet alene bidratt med over 9,4 milliarder kroner til ulike formål. I 2017 delte Postkodelotteriet alene ut 1,1 milliard svenske kroner til en lang rekke organisasjoner.