Espen og to andre fra Skotterud delte hovedgevinst

I Postkodelotteriet er det adressen du bor på som bestemmer om du vinner. Dette fikk tre heldige vinnere i Skotterud erfare da Postkodelotteriet banket på døra. Mange av naboene til vinnerne kan også juble.

Kjendisambassadør Jorun Stiansen stod klar for å banke på hos de heldige vinnerne - med seg hadde hun blomster, kamerateam og en sjekk til en verdi av 33.334 kroner. De heldige vinnerne delte denne ukes hovedgevinst i lotteriet på 100.000 kroner. Espen syntes det var spennende å få besøk. – Det var en litt skrekkblandet fryd. Jeg er ikke akkurat så vant til å være på kamera, så jeg ble jo litt nervøs. Men det var absolutt en veldig koselig opplevelse. Nå blir det litt ekstra fine julegaver på barna og litt forskjellig sprell fremover, sier den fornøyde vinneren. Når én vinner i Postkodelotteriet, så vinner også naboen. Dette gjorde at hele 42 personer i postnummer 2230 kunne juble over å dele postnummergevinsten på 100.000 kroner. Da mange av vinnerne hadde samlet seg for å motta beskjeden var det mange store smil å se. Espen tror mange av de andre naboene som vant ble glade. – Det ble jo en liten gatefest når Postkodelotteriet var her – det ble mye jubel og god stemning, avslutter vinneren.

Kjempesuksess i utlandet

I både Nederland og Sverige har Postkodelotteriet blitt en enorm suksess og setter ofte tettsteder og gater på hodet med store arrangementer og besøk av kjendiser. Det kunne også vært enda flere som vant denne fredagen dersom noen av naboene til vinneren hadde deltatt i lotteriet. I lotteriet deles nemlig hovedgevinsten på alle deltagere med lodd i den gata som trekkes ut. Kjendisambassadør Jorun Stiansen gleder seg til å besøke flere vinnere i samme gate i fremtiden. – Det var utrolig gøy å endelig få dele ut den første hovedpremien i Postkodelotteriet i Norge. Å se hvordan Postkodelotteriet har gitt til så mange i resten av verden har vært ekstremt givende, og jeg gleder meg til å få til det samme her i Norge, sier en henrykt Jorun Stiansen.

Det er ikke bare de som vinner som kan være glade, WWF og SOS Barnebyer er garantert minst 50 prosent av lotteriets omsetning etter premier Begge organisasjonene jubler over den gode starten og håper nordmenn fortsetter å kjøpe lodd. I Norge har lotteritilsynet gitt Postkodelotteriet konsesjon til å selge til sammen 125.000 abonnementer i lotteriet. – Dette er kjærkomne midler for SOS-barnebyer for å sikre enda flere barn god omsorg og utvikling, understreker generalsekretær Bente Lier. Generalsekretær i WWF, Bård Vegar Solhjell, legger til: Med dette lotteriet kan vi nå fokusere mer på å begrense klimaendringene og redde det som er igjen av naturen. WWFs Living Planet Report viser at vi bare siden 1970 har mistet minst 60 prosent av verdens dyreliv, sier Solhjell. Å gi til samfunnet har alltid vært viktig for Postkodelotteriet i alle land de opererer, noe som har ført til at de er den tredje største private humanitære giveren i verden. – Totalt har de som har kjøpt lodd i lotteriene våre delt ut over 80 milliarder kroner til humanitære prosjekter og organisasjoner i hele verden. Vi er veldig stolt over alt det flotte vi kan utrede med disse midlene, det er nettopp derfor Postkodelotteriet først ble startet, forteller Roger Magnergård i Postkodelotteriet. I Sverige har de nytt godt av folkefesten. Siden 2005 har lotteriet alene bidratt med over 9,4 milliarder kroner til ulike formål. I 2017 delte Postkodelotteriet alene ut 1,1 milliard svenske kroner til en lang rekke organisasjoner.