Postkodelotteriet advarer mot SMS-svindel

Postkodelotteriet har i dag fått en rekke henvendelser fra nordmenn som har mottatt SMS fra avsenderen «InfoSMS» som gir uttrykk for å være fra Postkodelotteriet eller Posten Norge (se vedlagte bilder).

Den som vinner i Postkodelotteriet, og har oppgitt sitt kontonummer til oss, trenger aldri gjøre noe for å få premien sin. Den settes automatisk inn på vinnerens bankkonto. En slik SMS som har blitt sendt til flere, ville aldri blitt sendt ut av Postkodelotteriet. Dersom man har mottatt en slik melding bør man slette den umiddelbart, oppfordrer Postkodelotteriet.

Meldingen forteller på dårlig norsk at mottakeren har «vunnet», «kommet på 5. plass» eller lignende «denne måneden» og at «premien venter på følgende link». Når man klikker på linken blir man sendt til en side som sier at man bare må svare på en kjapp markedsundersøkelse for å motta premien. Siden misbruker også Posten Norge sitt navn og logo. De har allerede advart mot denne typen svindelforsøk på sine Facebook-sider.

I Postkodelotteriet har man svært lite til overs for slike svindelforsøk.

- Vi synes det er uheldig og uakseptabelt å bli misbrukt på denne måten. Skulle du få en slik SMS, er det best å slette den. Ikke la deg forlede til å tro at dette er ekte, og ikke trykk på linken eller forsøk å ta kontakt med dem, sier Roger Magnergård i Postkodelotteriet.

Vi har satt opp ekstra bemanning på kundeservice og vi hører gjerne fra deg dersom du har fått mistenkelige SMS eller e-post fra noen som utgir seg for å være fra Postkodelotteriet.

Premier betales direkte inn på konto

- Alle Postkodelotteriets premier utbetales direkte inn på den bankkontoen brukerne oppgir når de registrerer konto hos oss. Enten får du Jorun Stiansen på besøk eller så får man en telefon, men alle våre vinnere får et brev i posten med informasjon om premien. Kunder som vil kontrollere om de har vunnet kan alltid gjøre det på vår hjemmeside https://www.postkodelotteriet.no/, sier Magnergård.

Slik blir du svindlet
Lotteritilsynet advarer også sterkt mot de falske premie-SMS-ene.

- Dette er forsøk på svindel, og Lotteritilsynet oppfordrer derfor folk om ikke å svare på dette, og heller ikke ta kontakt, advarer Lotteritilsynet på sin hjemmeside.

Lotteritilsynet er jevnlig i kontakt med nordmenn som har fått tilsvarende SMS-er og e-poster fra svindlere som hevder at de representerer utenlandske lotterier. Selve svindelen går normalt ut på at «lotteriene» ber om å få innbetalt en slags skatt eller et gebyr for at «vinneren» skal kunne motta premien.

Samtidig bes det ofte om person- og bankopplysninger, og slik info kan misbrukes til andre typer svindler.