Tom Stiansen ny ambassadør for Postkodelotteriet

Siden lanseringen i oktober 2018 er det Jorun Stiansen som har vært Postkodelotteriets ansikt utad. Nå får Postkodelotteriet enda en ambassadør i den tidligere alpinisten, og nåværende 71 grader nord-programlederen, Tom Stiansen.

Det siste halvåret har Jorun Stiansen reist land og strand rundt for å overraske heldige nordmenn med blomster og store gullsjekker. Når hun nå får med seg Tom Stiansen på laget, gleder hun seg veldig.

– Å være den norske ambassadøren for Postkodelotteriet, verdens tredje største giverorganisasjon til veldedige formål er noe jeg er veldig stolt av. At jeg nå får en partner som deler samme lidenskap som meg syns jeg er veldig moro, sier hun og fortsetter.

– Tom Stiansen har vært en person jeg har sett opp til i mange år og jeg er ikke i tvil om at han kommer til å bidra med mange herlige øyeblikk som ny ambassadør. Jeg gleder meg masse til å samarbeide med Tom og ønsker han velkommen til teamet, sier Stiansen.

Vil se enda flere deler av Norge

Tom Stiansen gleder seg også til å slå seg sammen med navnesøsteren på reiser rundt omkring i Norge.

– Jeg ser skikkelig frem til å vise nordmenn alt det flotte Postkodelotteriet utretter her til lands og i resten av verden. Også gleder jeg meg selvsagt også til å bli enda bedre kjent med Jorun, hun har jo så mye positivitet og energi, sier han.

Tom Stiansen er for mange et kjent fjes fra 71 grader nord, hvor han har vært programleder i 23 sesonger. Der er han godt vant til å reise rundt i Norge.

– Når jeg nå begir meg ut på nye eventyr med Postkodelotteriet hadde det vært gøy å få reist til steder i Norge som jeg ikke har fått besøkt tidligere. Også hadde det jo vært ekstra gøy om vi plutselig skulle til hjemtraktene mine også. Jeg har tross alt hatt lodd i Postkodelotteriet siden november, sier programlederen med et lurt smil.

Nytt lotteri i Norge

Postkodelotteriet ble først lansert i fjor høst her i Norge, men i både Nederland og Sverige er Postkodelotteriet en enorm suksess og setter ofte tettsteder og gater på hodet med store arrangementer og besøk av kjendiser. I Norge har man så langt delt ut nesten fire millioner til SOS-barnebyer og WWF.

For Tom Stiansen var det essensielt at Postkodelotteriet gir så mye tilbake til veldedige formål.

– Jeg synes hele konseptet er ordentlig bra. På verdensbasis har Postkodelotteriet utrettet utrolig mye for mange organisasjoner. At jeg får være med på det samme her i Norge synes jeg er veldig flott, forteller Tom Stiansen.

Fest for veldedige organisasjoner

For det er ikke bare de som vinner som kan være glade, WWF og SOS Barnebyer er garantert minst 50 prosent av lotteriets omsetning etter premier. Begge organisasjonene jubler over den gode starten og håper nordmenn fortsetter å kjøpe lodd. I Norge har lotteritilsynet gitt Postkodelotteriet konsesjon til å selge til sammen 125.000 abonnementer i lotteriet.

– Dette er kjærkomne midler for SOS-barnebyer for å sikre enda flere barn god omsorg og utvikling, understreker generalsekretær Bente Lier.

Generalsekretær i WWF, Bård Vegar Solhjell, legger til:

– Med dette lotteriet kan vi nå fokusere mer på å begrense klimaendringene og redde det som er igjen av naturen. WWFs Living Planet Report viser at vi bare siden 1970 har mistet minst 60 prosent av verdens dyreliv, sier Solhjell.

Verdens tredje største

Å gi til samfunnet har alltid vært viktig for Postkodelotteriet i alle land de opererer, noe som har ført til at de er den tredje største private humanitære giveren i verden.

– Totalt har de som har kjøpt lodd i lotteriene våre delt ut nærmere 90 milliarder kroner til humanitære prosjekter og organisasjoner i hele verden. Vi er veldig stolt over alt det flotte vi kan utrede med disse midlene, det er nettopp derfor Postkodelotteriet først ble startet, forteller Roger Magnergård i Postkodelotteriet.

I Sverige har de nytt godt av folkefesten. Siden 2005 har lotteriet alene bidratt med over 10,3 milliarder kroner til ulike formål. I 2017 delte Postkodelotteriet alene ut 1,1 milliard svenske kroner til en lang rekke organisasjoner.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Kontaktperson: Roger Magnergård, kommunikasjonssjef for Postkodelotteriet i Norge
Tlf: +46 70 232 40 80
E-post: roger.magnergard@postkodelotteriet.no

Postkodelotteriet

Ble startet i 1989 av fire nederlendere, hvorav tre av de har bakgrunn fra humanitære organisasjoner. Finnes i dag i Nederland, Sverige, Storbritannia og Tyskland. Lotteriet har i dag 10 millioner abonnementer. Postkodelotteriet eies og drives av Nederlandske Novamedia. Lotteriet baserer seg på en abonnementsløsning der deltakernes postnummer, adresse og en personlig kode utgjør vinnerloddet. Uansett fordeling vil dermed et helt område eller nabolag vinne samtidig.

Postkodelotteriet fikk etter gjentatte forsøk de siste årene, konsesjon fra Lotteri- og Stiftelsestilsynet i Norge i 2018. Konsesjonen er knyttet til to samarbeidspartnere i Norge, SOS-Barnebyer og WWF Verdens Naturfond. Konsesjonen begrenser seg til 125.000 abonnenter i lotteriet. Maks 50% av omsetningen går tilbake til vinnere. Minimum 25% av omsetningen går til veldedighet (50% av nettoomsetning). Maks 25% går til drift og markedsføring.