Personvernerklæring

Personvernerklæring for Norsk Postkodelotteri AS

Denne personvernerklæringen gjelder fra 8. august 2024 og inntil den erstattes av en ny versjon.
Den til enhver tid gjeldende versjon av personvernerklæringen er publisert på postkodelotteriet.no/personvern.

 

Postkodelotteriet ivaretar dine rettigheter

Å beskytte rettighetene til våre eksisterende, kommende og tidligere kunder, er viktig for oss på Postkodelotteriet. Derfor arbeider vi for å beskytte de personopplysninger som vi behandler om deg og for at du skal kjenne deg trygg på hvordan vi behandler dine personopplysninger.

All vår behandling av personopplysninger skjer i henhold til Lov om behandling av personopplysninger og EUs personvernforordning samt andre relevante regler om datasikkerhet og integritet. Kortfattet betyr det at våre kunders personopplysninger beskyttes og at kundene har visse rettigheter overfor oss når det gjelder måten vi behandler deres personopplysninger på.

Husk at du alltid er velkommen til å kontakte oss om du har spørsmål.

Dine rettigheter innebærer blant annet at du kan:

  • Få en kopi av de personopplysninger vi behandler om deg
  • Kreve å få slettet eller rettet personopplysninger som er uriktige
  • Protestere mot og begrense vår behandling av dine personopplysninger

Tips! Les mer hos dine rettigheter hos Datatilsynet.


 

 

Innholdsfortegnelse

1. Slik beskytter vi din integritet

2. Slik behandler vi dine personopplysninger

3. Overføring av personopplysninger til land utenfor EU/EØS

4. Dine rettigheter

5. Sikkerhetstiltak

6. Hvem er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger?

7. Endringer

 

 

1. Slik beskytter vi din integritet

Din integritet er viktig for oss i Postkodelotteriet, og vi arbeider for å beskytte dine personopplysninger når vi behandler dem. Vi håndterer dine personopplysninger med forsiktighet og du kan føle deg trygg på at vår behandling av personopplysninger skjer på korrekt måte i tråd med gjeldende regler.

Følgende prinsipper gjelder når vi behandler dine personopplysninger:

  • Din integritet blir respektert og beskyttet
  • Du har rett på tydelig informasjon om hvordan dine personopplysninger behandles
  • Dine personopplysninger brukes bare til de formål de er innhentet for
  • Vi samler ikke inn flere personopplysninger enn de som er nødvendige for formålet
  • For å beskytte dine personopplysninger treffer vi nødvendige sikkerhetstiltak for våre IT-system og sikrer at våre samarbeidspartnere gjør det samme
  • Våre ansatte får særskilt opplæring i hvordan personopplysninger skal beskyttes
  • Som hovedregel overføres aldri personopplysninger utenfor EU-/EØS-området, men om det gjøres, sørger vi for at dine personopplysninger er godt ivaretatt.
  • Som hovedregel behandler vi ikke personopplysninger for barn da vi ikke har kunder under 18 år. Imidlertid kan barn forekomme i bilder fra utdelinger eller tilsvarende.
  • Dine personopplysninger selges aldri til andre virksomheter.

Denne personvernerklæringen er laget for å beskrive hvordan vi behandler dine personopplysninger før du blir kunde, når du blir kunde, mens du er kunde og etter at du eventuelt har avsluttet ditt abonnement i Postkodelotteriet.

Med personopplysninger mener vi alle slags opplysninger som direkte eller indirekte kan knyttes til en levende person. Eksempel på personopplysninger kan være navn, adresse, fødselsnummer, telefonnummer, e-postadresse, bilder og lydopptak. Til og med krypterte opplysninger og ulike elektroniske identiteter (for eksempel IP-adresser) er personopplysninger om de kan kobles til en fysisk person.

Med behandling av personopplysninger mener vi stort sett all håndtering av slike opplysninger. Noen vanlige eksempel kan være å innhente personopplysninger, å registrere og organisere dem i et kunderegister, å lagre dem i et IT-system, å overføre dem til andre eller å slette dem.

2. Slik behandler vi dine personopplysninger

2.1 Før du blir kunde

Om du ikke har blitt kunde enda, kan vi komme til å kontakte deg på ulike måter med markedsføring dersom du har gitt samtykke til dette (til oss eller til noen av våre samarbeidspartnere). I slike tilfeller kan du få informasjon via post, e-post, telefon m.m.

Samtykket kan for eksempel samles inn gjennom at du deltar i en konkurranse i sosiale medier, melder deg på et av våre nyhetsbrev eller ber om mer informasjon via et av de gode formålene vi støtter.

I markedsføring rettet mot deg som ikke er kunde, behandles dine personopplysninger slik:

2.1.1 Hvordan takker jeg nei til markedsføring?

Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke. Om du trekker tilbake samtykket eller ber om å bli slettet, vil vi fjerne ditt navn og de kontaktopplysninger vi har til deg. Dermed vil du ikke lenger motta markedsføring fra oss.

2.1.2 Hvilke personopplysninger behandles før du blir kunde?

Dersom du har gitt samtykke til å motta markedsføring, behandler Postkodelotteriet de opplysningene du har oppgitt i forbindelse med dette. Dette kan for eksempel være navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, alder og kjønn.

Vi behandler også informasjon om når og i hvilken sammenheng ditt samtykke ble innhentet.

2.1.3 Hvorfor behandler vi personopplysninger før du blir kunde?

Dine personopplysninger behandles fordi du har oppgitt at du vil motta markedsføring eller informasjon for oss. Opplysningene behandles for at du skal kunne motta slik markedsføring eller informasjon via post, e-post eller telefon m.m.

For å forbedre vårt produkt, behandles også dine personopplysninger til såkalt profilering. Dette betyr at data analyseres for å ta rede på hva du har størst sannsynlighet for å finne interessant.

Slik tenker vi når vi utfører såkalt profilering:

Basert på innsamlede opplysninger gjøres en analyse på gruppenivå. Vi kan senere analysere om gruppen du inngikk i var interessert i Postkodelotteriet eller hvilken type informasjon gruppen likte best. Innsiktene fra en slik analyse legges så til grunn for fremtidig markedsføring.

2.1.4 Har vi rett til å behandle dine personopplysninger før du blir kunde?

På samme måte som andre virksomheter, har Postkodelotteriet interesse av å markedsføre sine produkter og tjenester til personer som kan ha interesse av å bli kunder. De personopplysningene som brukes i forberedelsene til og i selve markedsføringen, er opplysninger som du selv har oppgitt til oss.

Når vi behandler dine personopplysninger før du blir kunde, gjør vi det på grunnlag av et samtykke fra deg.

2.1.5 Hvordan innhenter vi dine personopplysninger før du blir kunde?

De personopplysninger som anvendes i Postkodelotteriets markedsføring til deg som enda ikke er kunde, samles inn direkte fra deg når du samtykker til å motta markedsføring, i form av kontaktopplysninger som adresse og telefonnummer.

Informasjon om at du ikke lenger ønsker å motta markedsføring fra oss eller at du ønsker å bli slettet, får vi direkte fra deg via post, e-post eller telefon til vår kundeservice.

2.1.6 Hvem får tilgang til dine personopplysninger før du blir kunde?

Våre samarbeidspartnere innen markedsføring som hjelper oss å utarbeide, gjennomføre og distribuere markedsføring, for eksempel telemarketing-selskap, distributører, trykkerier og reklamebyrå samt IT-leverandører som vi benytter i vår virksomhet, kan få tilgang til dine personopplysninger. Dine personopplysninger blir aldri solgt til tredjepart.

2.1.7 Hvor lenge lagres dine personopplysninger før du blir kunde?

Dine personopplysninger kan lagres og benyttes til markedsføringsformål til du trekker samtykket tilbake eller begjærer opplysningene slettet.

2.2 Når du er kunde

Du kan bli kunde på flere ulike måter, for eksempel på våre nettsider, på telefon til vår kundeservice, gjennom å sende inn en bestillingskupong, gjennom direktesalg eller lignende. Når du velger å bli kunde, registrerer vi dine personopplysninger slik at du skal kunne delta i Postkodelotteriet, for at vi skal kunne ta betalt og for å håndtere ditt abonnement. Dine personopplysninger registreres også for at vi skal kunne utføre våre forpliktelser etter pengespillovgivningen.

Når du er kunde, opprettes en kundeprofil. Denne kan også bli opprettet om du har påbegynt et kjøp og angitt dine kontaktopplysninger, selv om kjøpet ikke blir fullført.

Når du er kunde, vil vi være sikre på at du opplever Postkodelotteriet som et lotteri hvor du som kunde er i fokus. Derfor vil vi ha mulighet til å kontakte deg. Når du er kunde, behandler vi derfor ikke bare dine personopplysninger for å administrere lotteriet, men vi behandler også dine personopplysninger slik:

2.2.1 Hvilke personopplysninger behandles når du er kunde?

Når du er kunde, behandler vi navn, adresse, e-postadresse, fødselsdato, telefonnummer, dato for registrering av kundeforhold, konto- og betalingsinformasjon, kjøpshistorikk, eventuell kampanjekode, kanal for kjøpet, tildelt loddnummer, tildelt kunde-id, fakturainformasjon, mandat for AvtaleGiro, informasjon for å håndtere innlogging (brukernavn og passord), antall lodd, kjempepoeng, informasjon om gevinster samt eventuell kontakthistorikk og kommunikasjon med kundeservice. Om du har gitt oss beskjed om at du ikke ønsker å motta markedsføring, behandler vi også denne informasjonen.

2.2.2 Hvorfor behandler vi dine personopplysninger?

Dine personopplysninger behandles for å håndtere ditt abonnement. De kan også behandles for å kontrollere din alder og identitet eller for å gjennomføre andre kontroller i henhold til pengespilloven og -forskriften samt vår lotteritillatelse. I slike tilfeller har en såkalt rettslig forpliktelse til å behandle dine personopplysninger. Vi har for eksempel behov for å gjennomføre lotteriets trekninger og utføre de kontroller og undersøkelser i forbindelse med lotteriet som vi er forpliktet til. I noen tilfeller behandler vi også dine personopplysninger for å kunne oppfylle vår avtale med deg, for eksempel for å kontakte deg, ta betalt, utbetale gevinster samt sende informasjon om lotteriet.

Dersom du velger å avslutte ditt abonnement mens du fortsatt har opptjente kjempepoeng, kan vi også kontakte deg for å undersøke om du ønsker å gjenoppta abonnementet.

Dersom du skaper en kundeprofil uten å fullføre et kjøp, kan vi kontakte deg i løpet av en måned for å tilby deg hjelp til å fullføre kjøpet.

Postkodelotteriet skal være et lotteri for deg som kunde. For å kunne sette dine interesser i fokus, bruker vi dine personopplysninger for såkalt profilering. Profilering betyr at dine opplysninger analyseres for bedre å kunne bedømme hvilken informasjon samt hvilken markedsføring du har størst sannsynlighet for å foretrekke. For eksempel kan dette innebære at en kunde som ofte leser informasjon om hvordan gode formål anvender de pengene de mottar fra Postkodelotteriet, kan få mer informasjon om dette. Din kundegruppeprofil kan også brukes som underlag når vi velger hvilke andre personer vi kommer til å rette markedsføring mot.

Slik tenker vi når vi gjennomfører såkalt profilering:

Basert på innsamlede opplysninger (navn, adresse, alder, kjønn, kjøpshistorikk og eventuelle gevinster) gjennomføres en analyse som kan medføre at du plasseres i en kundegruppe. En slik analyse gjøres alltid på gruppenivå og ikke på individnivå. Innsiktene fra analysen kan legges til grunn for hvilken informasjon eller markedsføring du vil motta, men også for å videreutvikle lotteriets produkter og gevinster. Dine opplysninger kan også brukes for å identifisere såkalte tvillinggrupper som kan være interessert i å delta i lotteriet. Dine personopplysninger behandles også for at vi skal kunne informere deg om aktuelle tilbud og nyheter, hvordan pengene lotteriet deler ut blir brukt og for å svare på spørsmål du stiller til vår kundeservice. For å undersøke hvor fornøyd du er med ditt abonnement i Postkodelotteriet, kan vi også gjennomføre kundeundersøkelser.

De personopplysningene som brukes ved aktiviteter som beskrevet ovenfor, er opplysninger som du oppgir når du er i kontakt med oss. Opplysningene anses ikke å være sensitive. Vi har en interesse av å holde kontakt med deg å sørge for at du er fornøyd med ditt abonnement. Når Postkodelotteriet behandler dine personopplysninger for å utføre aktivitetene beskrevet ovenfor, gjøres det med grunnlag i en såkalt interesseavveining. Det betyr at Postkodelotteriet vurderer at vi har en berettiget interesse av å holde kontakt med deg, sørge for at du er fornøyd, gi deg relevant informasjon og å videreutvikle våre produkter. Andre personopplysninger behandles kun for profilering etter samtykke fra deg.

Om du har gitt oss beskjed om at du ikke ønsker å motta markedsføring fra oss, vil vi respekter dette, men dette betyr samtidig at vi må lagre denne informasjonen for å sørge for at du ikke mottar ytterligere markedsføring i fremtiden.

2.2.3 Hvordan samler vi inn personopplysningene?

Personopplysningene samles inn direkte fra deg, for eksempel når du blir kunde første gang, via Mine sider eller når du kontakter oss i løpet av kundeforholdet. Informasjon om at du ikke ønsker å motta markedsføring fra oss, har vi fått direkte fra deg. Vi kan også motta personopplysninger fra den bank eller betalingsformidler du har valgt å bruke til å betale for dine lodd samt samarbeidspartnere som bistår oss med markedsføring.

Dine personopplysninger kan også kontrolleres mot Folkeregisteret for å sikre at vi har korrekte opplysninger om deg.

2.2.4 Hvem deler vi personopplysningene med?

Dine personopplysninger kan deles innen vårt konsern, The Postcode Lottery Group, samt med ulike samarbeidspartnere som for eksempel vår revisor, vår bank, vår betalingsleverandør samt leverandører av ulike IT-system vi har behov for i vår virksomhet. Vi deler også personopplysninger med ulike myndigheter, for eksempel Lotteritilsynet. Dine personopplysninger selges aldri til tredjepart.

2.2.5 Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

Dine personopplysninger spare så lenge du er kunde i lotteriet og i en viss periode etter at ditt kundeforhold er avsluttet. Det skal for eksempel være mulig for deg å kontakte oss om du har spørsmål eller henvendelser til oss. Om du har avsluttet ditt abonnement, vil vi lagre opplysninger om dine opptjente kjempepoeng ut inneværende lotteriår slik at du får beholde disse om du velger å gjenoppta abonnementet. Vi vil derfor lagre dine personopplysninger i inntil 18 måneder etter din siste deltagelse i en av lotteriets spilleomganger, eller etter at du har benyttet deg av et av våre produkter eller tjenester.

Om du oppretter en kundeprofil uten å kjøpe lodd, lagres din kundeprofil i tre måneder.

Opplysninger som er nødvendige for vår bokføring (for eksempel bestillinger, fakturaer og innbetalinger) samt skattegrunnlag må i henhold til annen lovgivning lagres i fem år.

Om du har meldt fra om at du ikke ønsker å motta markedsføring fra oss, lagres disse opplysningene inntil du gir beskjed om at du har ombestemt deg.

Vil du vite mer om hvordan dine personopplysninger behandles når du ikke lenger er kunde, se punkt 2.4.

2.3 Når du vinner

Om du vinner en av Postkodelotteriets gevinster, vil vi alltid informere deg om dette. Du kan få slik informasjon via posten, e-post eller telefon. Når du vinner, behandler vi dine personopplysninger slik:

2.3.1 Hvilke personopplysninger behandles når du vinner?

Vi behandler de samme personopplysninger som vi gjør når du er kunde hos oss (se punkt 2.2) samt opplysninger om gevinstsum og dato for din gevinst.

2.3.2 Hvorfor behandler vi dine personopplysninger?

Postkodelotteriet behandler dine personopplysninger for å kunne utbetale din gevinst. Dette gjør vi for å oppfylle vår rettslige forpliktelse i henhold til pengespillovgivningen overfor deg som kunde og deltaker i lotteriet. Dessuten kan informasjon om hvem som har vunnet publiseres på postkodelotteriet.no. Når Postkodelotteriet publiserer dine opplysninger i denne sammenhengen, gjøres det for å oppfylle den abonnementsavtalen for Postkodelotteriet som vi har inngått med deg.

Resultatet av trekningene publiseres blant annet på våre nettsider. Når vi publiserer informasjon fra trekningene, publiserer vi normalt bare postnummer, postkode eller loddnummer, hvilket er informasjon som ikke kan knyttes direkte til fysiske personer uten ytterligere informasjon som ikke er allment tilgjengelig.

Dersom vi kontakter deg via telefon for å fortelle at du har vunnet, gjør vi dette med grunnlag i en såkalt interesseavveining. Det betyr at Postkodelotteriet vurderer at vi har hva loven kaller en berettiget interesse av å informere om hvem som har vunnet i de ulike trekningene.

2.3.3 Hvordan innhenter vi personopplysningene?

Personopplysningene innhentes direkte fra deg gjennom at du deltar i Postkodelotteriet.

2.3.4 Hvem deles personopplysningene med?

Vi deler dine personopplysninger med våre revisorer, vår bank og din bank. Vi deler også dine personopplysninger på Postkodelotteriets nettsider og i sosiale medier. Vi offentliggjør hvilke postnummer, postkoder og eventuelt loddnummer som har vunnet i lotteriet. Vi kan også dele dine personopplysninger med våre leverandører av for eksempel IT-systemer som er nødvendige for vår virksomhet samt våre samarbeidspartnere innen markedsføring da vi av og til viser våre vinnere i vår markedsføring. Eksempel på samarbeidspartnere kan være distributører, trykkerier og reklamebyråer. Dine personopplysninger selges aldri til tredjepart.

2.3.5 Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

Dine personopplysninger lagres så lenge du er kunde i Postkodelotteriet. Informasjon om hvem som har vunnet i lotteriet, lagres i minst fem år i henhold til krav i bokførings- og skattelovgivningen.

For at vi ikke skal lagre personopplysninger unødvendig og uten behov, sletter vi regelmessig de personopplysninger vi ikke lenger har behov for. Vil du vite mer om hvordan vi behandler dine personopplysninger når du ikke lengre er kunde, se punkt 2.4.

2.4 Når du avslutter ditt abonnement

Om du velger å avslutte ditt abonnement og kundeforholdet opphører, sletter vi alle personopplysninger som ikke lenger er nødvendige. Vi håper naturligvis at du vil bli kunde igjen, og da vil vi innhente dine personopplysninger på nytt.

2.4.1 Hvilke personopplysninger fortsetter vi å behandle når du ikke lenger er kunde?

Når du avslutter ditt abonnement og kundeforholdet opphører, sletter vi nesten alle dine personopplysninger. Det er imidlertid noen opplysninger vi fortsatt må lagre i henhold til krav i bokførings- og skattelovgivningen samt for å håndtere eventuelle reklamasjoner eller klager. Derfor behandler vi navn, fødselsdato, loddnummer, tidligere kunde-id, betalingsinformasjon og kontaktinformasjon også etter at kundeforholdet er opphørt. Om du har gitt oss beskjed om at du ikke ønsker å motta markedsføring fra oss, lagres også denne informasjonen.

2.4.2 Hvorfor behandler vi dine personopplysninger?

Om du har vunnet i lotteriet, lagrer vi dine personopplysninger for å oppfylle våre forpliktelser overfor deg som kunde og vår forpliktelse til å utbetale din gevinst i lotteriet.

Dine personopplysninger behandles som en del av grunnlaget for vår bokføring (for eksempel alle bestillinger, fakturaer og betalinger) og skattegrunnlag. Dette følger av annen lovgivning, og vi har derfor en rettslig forpliktelse til å lagre disse opplysningene. I enkelte tilfeller lagres også personopplysninger for å forebygge og håndtere tvister.

For å undersøke hvor fornøyd tidligere kunder har vært med Postkodelotteriet, kan vi gjennomføre kundeundersøkelser. Dette gjøres med grunnlag i en interesseavveining. Det betyr at Postkodelotteriet vurderer at vi har en berettiget interesse av å holde kontakten med deg og få informasjon om din kundeopplevelse.

Om du har gitt oss beskjed om at du ikke ønsker å motta markedsføring, vil vi naturligvis respektere dette, men da må vi lagre denne informasjonen for å sikre at du ikke mottar slik markedsføring i fremtiden.

2.4.3 Hvem deler vi personopplysningene med?

Dine personopplysninger deles med våre revisorer. Opplysningene kan også deles med våre leverandører av IT-system som vi har behov for i vår virksomhet samt samarbeidspartnere som bistår oss med markedsføring, slik som telemarketingselskap, distributører, trykkeri samt reklamebyrå. Dine personopplysninger vil aldri selges til tredjepart.

2.4.4 Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

De personopplysninger som bare behøves for å håndtere ditt abonnement, slettes så snart kundeforholdet opphører.

De personopplysninger som behandles for markedsføring, kan lagres i inntil 18 måneder etter din siste deltagelse i en av lotteriet spilleomganger eller etter at du har benyttet deg av et av våre tilbud eller tjenester.

Når behandling av personopplysninger skjer for å oppfylle krav i annen lovgivning, lagres opplysningene så lenge lovverket krever, for eksempel underlag til bokføringen (alle bestillinger, fakturaer og betalinger) og skattegrunnlag som må lagres i fem år. Vi lagrer også personopplysningene så lenge det er nødvendig for å håndtere eventuelle reklamasjoner eller andre rettslige spørsmål i forbindelse med ditt abonnement i Postkodelotteriet.

Om du har gitt oss beskjed om at du ikke vil ha markedsføring eller begjært deg sperret, lagres også disse opplysningene i vårt reservasjonsregister inntil du eventuelt gir beskjed om at du har ombestemt deg.

2.5 Når du er i kontakt med oss

Om du kontakter oss, for eksempel via vår kundeservice, er vår målsetning å gi deg best mulig service. Dette gjelder uansett om du ringer, sender e-post eller vanlig brev. For å kunne svare best mulig på spørsmål eller andre henvendelser, behandler vi dine personopplysninger slik:

2.5.1 Hvilke personopplysninger behandler vi når du er i kontakt med oss?

Når du kontakter vår kundeservice, behandles ulike personopplysninger om deg avhengig av om du er kunde eller ikke og hva henvendelsen handler om.

De personopplysninger som kan behandles om deg, er navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer, fødselsdato, alder, kjønn, konto- og betalingsinformasjon, tildelte loddnummer, tildelt kunde-id, innloggingsopplysninger, fakturainformasjon, kontakthistorikk, informasjon om hvordan du ønsker at vi kommuniserer med deg, informasjon om gevinster, informasjon om du ønsker å motta markedsføring eller ei samt informasjon om du ønsker å motta vårt nyhetsbrev. Om du ringer til oss, kan vi også spille inn, lagre og transkribere samtalen for analyse og for å forbedre vår kundeservice. Om du ikke ønsker at vi skal spille inn samtalen din, kan du sende oss en e-post.

2.5.2 Hvorfor behandler vi dine personopplysninger?

Dine personopplysninger behandles for å kunne svare på dine spørsmål og yte deg god service. For eksempel må vi kunne håndtere dine spørsmål, kontakte deg og ved behov sende deg oppfølgende informasjon.

Vi har interesse av å tilby deg god kundeservice og sørge for at du er fornøyd. Når Postkodelotteriet behandler dine opplysninger som beskrevet ovenfor, gjøres det med grunnlag i en såkalt interesseavveining. Det betyr at Postkodelotteriet vurderer at vi har berettiget interesse av å håndtere dine spørsmål, kontakte deg ved behov og sende deg oppfølgende informasjon.

Når vi behandler dine personopplysninger for å håndtere ditt løpende kundeforhold, gjøres det som beskrevet i punkt 2.2.2.

2.5.3 Hvordan innhenter vi dine personopplysninger?

Personopplysningene innhentes direkte fra deg, for eksempel når du kontakter kundeservice. For å besvare din henvendelse, kan vi også benytte opplysninger vi allerede har lagret om deg. Hvilke opplysninger vi behandler, vil være avhengig av om du er kunde eller ei.

2.5.4 Hvem deler vi personopplysningene med?

Dine personopplysninger deles med våre samarbeidspartnere som bistår oss med kundeservice samt våre IT-leverandører, men bare innenfor rammene av de IT-tjenester vi behøver i vår virksomhet. Dine personopplysninger kan også, avhengig av hva din henvendelse handler om, mellom annet deles med våre revisorer eller din bank. Dine personopplysninger vil aldri selges til tredjepart.

2.5.5 Hvor lenge lagres dine personopplysninger?

Dine personopplysninger lagres så lenge det er nødvendig for å håndtere din henvendelse til oss og ved behov for å følge opp din henvendelse inntil saken er løst.

Vi vil ikke behandle dine personopplysninger om det ikke er behov for det, så vi sletter regelmessig de personopplysninger vi ikke lenger har behov for. Vil du vite mer om hvordan vi behandler dine personopplysninger før du blir kunde, når du er kunde eller når du ikke lenger er kunde, se punkt 2.1, 2.2 og 2.4.

2.6 Videoinnslag, lyd og bilder

Vi produserer flere ulike videoinnslag, lydopptak og bildemateriell til vår markedsføring. Dette kan for eksempel dreie seg om innspillinger hvor vi deler ut gevinster til våre vinnere. For å kunne gjennomføre disse innspillingene og sørge for at disse har stor variasjon og underholdningsverdi, samler vi inn personopplysninger om potensielle deltakere i innslagene. Dessuten kan allmennheten også bli en del av slike innslag. Som potensiell deltaker eller deltaker i våre innspillinger og vårt markedsføringsmateriell, behandler vi dine personopplysninger slik:

2.6.1 Hvilke personopplysninger behandles når du deltar i en innspilling?

Dersom du deltar i noen av våre videoinnslag, lydopptak eller bildemateriell, behandler vi opplysninger som navn, alder, kontaktinformasjon, bilder, video og lydopptak av deg, opplysninger om din bakgrunn, interesser og jobb, personopplysninger som kommer frem i intervju eller samtale med deg og/eller din familie og andre nærstående, samt opplysninger om deg som dokumenteres i manus for produksjonsteamet. Om du vinner noen av være større gevinster, behandler vi dessuten de samme personopplysninger som beskrevet i punkt 2.3.

2.6.2 Hvorfor behandler vi dine personopplysninger?

Vi behandler personopplysninger som for eksempel navn, stemme og bilde for å kunne produsere videoinnslag, lydopptak og bildemateriell for å informere om våre gevinster og for å markedsføre Postkodelotteriet. Vi behandler kun disse personopplysningene om du har gitt oss samtykke til det. Det er frivillig å gi slikt samtykke.

2.6.3 Hvordan innhenter vi personopplysingene?

Om du deltar i en av våre innspillinger eller inngår i vårt markedsføringsmateriell, samler vi inn personopplysningene direkte fra deg. Vi kan også samle inn personopplysninger fra din familie eller andre nærstående eller ved å gjøre en enkel bakgrunnskontroll gjennom søk på internett og i sosiale medier.

Når du deltar i våre innspillinger, samler vi også inn personopplysninger fra de produksjonsselskap som produserer lyd, bilder og foto samt produksjonsselskap som produserer innslagene for oss.

2.6.4 Hvem deler vi personopplysningene med?

Vi deler dine personopplysninger med de produksjonsselskap som produserer innslagene for oss. Vi deler også dine personopplysninger på våre nettsider, i sosiale medier (for eksempel Facebook, Instagram og Youtube). Dine personopplysninger kan også deles med Postcode Lottery Group, våre revisorer samt din og vår bank.

Vi deler også dine personopplysninger med våre IT-leverandører, men bare innenfor rammen av de IT-tjenester vi har bruk for i vår virksomhet. Vi kan også dele opplysningene med våre samarbeids­partnere innen markedsføring, slik som trykkeri og reklamebyrå. Dine personopplysninger vil aldri selges til tredjepart.

2.6.5 Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

Vi vil ikke behandle dine personopplysninger om det ikke er behov for det, så vi sletter regelmessig de personopplysninger vi ikke lenger har behov for. Lyd, bilder og video brukes ikke i markedsføring lenger enn to år etter at de er innhentet. Selve samtykket lagres i totalt tre år for å håndtere eventuelle spørsmål eller rettslige tvister. Dine personopplysninger vil bli slettet etter tre år regnet fra når samtykket ble innhentet, eller eventuelt den lengre tid som behøves om en tvist har oppstått.

Vil du vite mer om hvordan vi behandler dine personopplysninger før du blir kunde, når du er kunde eller når du ikke lengre er kunde, se punkt 2.1, 2.2 og 2.4.

Enkelte av våre videoinnslag og bildemateriell lagres lengre og brukes som inspirasjon for kommende produksjoner, for å kunne bruke deler av produksjonen i fremtiden eller for å vise frem lotteriets historie. Disse kan derfor lagres inntil videre der dette er relevant. I tillegg kan artikler med et hovedsakelig redaksjonelt preg samt organiske innlegg i sosiale medier bli liggende i ubestemt tid.

2.7 Når du deltar i tester eller markedsundersøkelser

I Postkodelotteriet tester vi regelmessig nye ideer og konsepter. Av og til inviterer vi deltakere til å delta i tester eller markedsundersøkelser der deltakeren kan svare på spørsmål om varemerket, ulike produkter og ideer. Om du deltar i en slik markedsundersøkelse, behandler vi dine personopplysninger slik:

2.7.1 Hvilke personopplysninger behandler vi?

Om du deltar i en markedsundersøkelse eller har gitt beskjed om at du er interessert i å delta i slike, behandler vi dine personopplysninger. Disse opplysningene kan omfatte navn, bilde- og taleinnspillinger samt opplysninger som har kommet frem under intervjuer eller spørreskjema. Videre kan vi notere oss dine resonnement omkring det som er formålet for markedsundersøkelsen. Vi behandler også personopplysninger som kontaktinformasjon.

2.7.2 Hvorfor behandler vi dine personopplysninger?

Vi behandler dine personopplysninger for å kunne forbedre og utvikle Postkodelotteriets produkter og tjenester. Når dine personopplysninger behandles for dette formålet, skjer det med grunnlag i såkalt interesseavveining. Det betyr at Postkodelotteriet vurderer at vi har en berettiget interesse i å behandle de personopplysninger som vi får tilgang til gjennom din deltagelse i markeds­under­søkelsen. Dersom vi har tilbudt deg godtgjørelse for din deltagelse, vil vi behandle dine personopplysninger for å kunne gi deg denne godtgjørelsen, for eksempel ved at vi eller våre samarbeidspartnere sender ut gavekort.

2.7.3 Hvordan innhentes personopplysningene?

Personopplysningene som behandles innhentes direkte fra deg i forbindelse med din deltagelse i markedsundersøkelsen, eventuelt også i kommunikasjon direkte med deg i forkant av eller i etterkant av selve markedsundersøkelsen.

2.7.4 Hvem deler vi personopplysningene med?

Antall personer som har tilgang til dine personopplysninger er begrenset, og kun personer som har behov for å behandle dine opplysninger i tråd med punkt 2.7.2. vil ha tilgang til opplysningene. Vi kan også komme til å dele personopplysningene med leverandører som bistår oss med å gjennomføre og analysere markedsundersøkelsen. Vi vil også dele dine personopplysninger med samarbeidspartnere som hjelper oss med å distribuere gavekort eller lignende, men i slike tilfeller vil delingen begrenses til personopplysninger som kontaktinformasjon.

2.7.5 Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

Vi vil ikke behandle dine personopplysninger om det ikke er behov for det, så vi sletter regelmessig de personopplysninger vi ikke lenger trenger for å oppnå formålet i 2.7.2. Opplysninger som er oppgitt i forbindelse med markedsundersøkelsen, eventuelle innspillinger og lignende, lagres i ett år.

2.8 Når du besøker våre nettsider

Vi bruker informasjonskapsler eller såkalte cookies på våre nettsider. Cookies benyttes blant annet for at websidene skal fungere korrekt, for å optimalisere din opplevelse av nettsidene samt for markedsføringsformål. I vår cookie-policy forklarer vi hvordan vi bruker cookies, hvilke personopplysninger som behandles og hvordan du kan velge hvordan cookies skal brukes.

3. Overføring av personopplysninger til land utenfor EU/EØS

Som hovedregel sender vi ikke personopplysninger til land utenfor EU-/EØS-området. Om det skulle være behov for å sende personopplysninger til land utenfor EU/EØS, vil vi sikre at mottakeren av opplysningene garanterer tilstrekkelige sikkerhetstiltak slik at dine rettigheter ivaretas. Overføringen vil bare skje med et legalt overføringsgrunnlag, og til land/mottakere som ikke har et adekvat sikkerhetsnivå vil vi benytte såkalte standardavtaleklausuler utarbeidet av EU-kommisjonen komplettert med ytterligere sikkerhetstiltak for å sikre at dine personopplysninger er tilstrekkelig beskyttet.

4. Dine rettigheter

4.1 Når vi behandler dine personopplysninger, har du følgende rettigheter

  • Du har rett til informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler om deg og du kan be oss om en kopi av disse.
  • Du kan kreve at vi retter feilaktige opplysninger om deg.
  • Du har rett til å be oss om å slette dine personopplysninger (for eksempel om vi ikke lenger har behov for å behandle dem eller du ikke lenger samtykker). Når du ber oss slette dine personopplysninger, må vi likevel lagre enkelte opplysninger for å kunne kontakte deg igjen eller for å oppfylle enkelte andre krav, for eksempel at det er nødvendig av hensyn til annen lovgivning eller fordi fortsatt lagring er nødvendig for å forsvare eller håndheve våre rettslige interesser.
  • Du har rett til å protestere mot at vi behandler personopplysningene dine i en bestemt sammenheng og du kan kreve at behandlingen begrenses, for eksempel i påvente av at feilaktige opplysninger blir kontrollert og eventuelt korrigert. Merk deg likevel at en begrensning eller sletting av dine personopplysninger kan medføre at vi ikke kan gjennomføre alle våre plikter overfor deg.
  • Du har rett til å motta dine personopplysninger i et maskinlesbart format og overføre disse til en annen personopplysningsansvarlig, såkalt dataportabilitet, når dette er teknisk gjennomførbart. Dette gjelder bare personopplysninger som du selv har gitt oss, som behandles automatisert av oss og som vi behandler i henhold til våre forpliktelser overfor deg eller i tråd med samtykke gitt av deg.
  • Du har rett til når som helst å trekke tilbake ditt samtykke for den behandling av dine personopplysninger som skjer på grunnlag av et samtykke fra deg. Det er viktig å vite at du bare kan trekke tilbake et samtykke for fremtidig behandling av personopplysninger, ikke for behandling som allerede har skjedd.

Om en forespørsel eller et krav i henhold til punktene over sendes flere ganger over kort tid eller forespørselen åpenbart er ubegrunnet eller urimelig, kan det kreves en avgift for å behandle forespørselen eller kravet.

4.2 Kontaktinformasjon for spørsmål eller utøvelse av dine rettigheter

Om du har spørsmål om hvordan vi behandler dine personopplysninger eller ønsker å utøve noen av de rettigheter du har når vi behandler dine personopplysninger, er du velkommen til å kontakte vår kundeservice på telefon 955 10 000 eller e-post kundeservice@postkodelotteriet.no.

Du kan også kontakte vårt personvernombud på e-post dpo@postkodelotteriet.no.

Om du ønsker å kontakte oss per post, kan du sende et brev til

Norsk Postkodelotteri AS
Postboks 6784 St. Olavs plass
0130 Oslo

Husk å merke konvolutten med «Personopplysninger».

4.3 Rett til å klage til tilsynsmyndigheten

Om du ikke er fornøyd med hvordan vi behandler dine personopplysninger, kan du klage til Datatilsynet som er vår tilsynsmyndighet for behandling av personopplysninger.

5. Sikkerhetstiltak

Dine personopplysninger behandles i henhold til lovverket og på en sikker måte. Vi har gode rutiner for å sikre dine personopplysninger og ivareta din integritet. For eksempel behandler vi bare de personopplysninger vi trenger for formålet, og vi er nøye med å slette personopplysninger når de ikke lenger trengs. Alle systemer som brukes for å behandle personopplysninger, oppdateres kontinuerlig slik at de er tilstrekkelig sikre med tanke på antivirus-program, brannvegger og system for raskt å identifisere uønskede sikkerhetshendelser. Vi krever og kontrollerer også at våre samarbeidspartnere behandler dine personopplysninger på en sikker måte og i henhold til loven.

6. Hvem er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger?

Behandlingsansvarlig er Norsk Postkodelotteri AS, Postboks 6784 St. Olavs plass, 0130 Oslo med organisasjonsnummer 893 757 422. Sammen med SOS-barnebyer og WWF Verdens naturfond har Postkodelotteriet tillatelse fra Lotteri- og stiftelsestilsynet i Norge.

7. Endringer

Om det gjøres endringer i hvordan vi behandler dine personopplysninger, kommer informasjonen til å publiseres i en oppdatert versjon av denne personvernerklæringen på våre nettsider.